Hanna Zielińska, „Mój kumpel"
Adam Mickiewicz, „Przyjaciele”
Sara Pennypacker, „Pax”
• Slajd – Mowa zwierząt
Współczesne sposoby komunikowania się
• Slajdy – Zagrożenia w internecie – gdzie szukać pomocy?
Co już wiemy o czasowniku?
• Ćwiczenie interaktywne – tworzenie czasowników
„Wikipedia w pigułce. To, co warto wiedzieć o wolnej encyklopedii”
Adam Mickiewicz „Przyjaciele”
Jak napisać opowiadanie twórcze z dialogiem?
• Slajd – Dobra rada dla piszących opowiadanie
Jak korzystać z encyklopedii?
Jak napisać e-mail (list elektroniczny)?
Pisownia wyrazów z cząstką „by"
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnianie wypowiedzi
André Bauchant, „Bawiące się dzieci”
Roman Pisarski, „Przenośnie”
Jak napisać sprawozdanie z wydarzenia?
• Ćwiczenie interaktywne – zaznaczanie punktów na planie
Wyrazy nacechowane emocjonalnie
• Ćwiczenie interaktywne – porządkowanie wyrazów
Hanna Januszewska, „Lwy”
• Slajd – Mówienie o złości
Z jakich części składają się wyrazy odmienne?
• Link do Słownika języka polskiego
Joanna Kulmowa „Co to jest radość?”
Grzegorz Kasdepke, „Co to znaczy…”
• Ćwiczenie interaktywne – łączenie zwrotów z wyjaśnieniami
Anna Onichimowska, „Najwyższa góra świata”
• Slajd – Siatka
Barbara Gawryluk, „Dziewczynka z fotografii”
Pisownia wyrazów z „ę” i „ą” w zakończeniu
John Newcomb, „Wyjaśnienie”
Yvette Żółtowska-Darska, „Lewy. Chłopak, który zachwycił świat”
• Slajdy – Wybitni polscy sportowcy
Jak stopniować przymiotniki?
• Ćwiczenie interaktywne – tworzenie stopni przymiotników
Ludzie filmu
Jakie znasz filmy?
Jaką funkcję pełnią liczebniki?
Pisownia wyrazów z „ó” i „u” – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
Czesław Miłosz, „Ojciec w bibliotece”
• Slajdy – Pamiątki po Czesławie Miłoszu
Co już wiemy o przymiotniku?
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnianie zdania przymiotnikami
Elena Favilli, Francesca Cavallo, „Brenda Chapman”
• Ćwiczenie interaktywne – łączenie słów z wyjaśnieniami
Ben Burtt, „Star Wars. Słowniczek najpopularniejszych zwrotów w językach Gwiezdnych wojen”
• Slajdy – „Efektowny” i „efektywny”
Jak napisać sprawozdanie z filmu lub ze spektaklu?
• Film – Charakteryzacja i kostium
Kropka a liczby. Zapisywanie dat
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnianie wypowiedzi
Marcello Bacciarelli, „Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym”
• Slajdy – Perspektywa w malarstwie
Iwona Czarkowska, „Duchy ze Wzgórza Rabowników”
Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”
Jak opisać krajobraz?
Paweł Beręsewicz, „Czy wojna jest dla dziewczyn?”
Co już wiemy o wypowiedzeniach?
• Ćwiczenie interaktywne – zaznaczenie w zdaniach podmiotu i orzeczenia
Marian Orłoń, „O Wandzie, co nie chciała Niemca”
• Ćwiczenie interaktywne – zapisywanie nazw miast
Wanda Chotomska, „Muzyka Pana Chopina”
Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (fragmenty „Księgi trzeciej”)
• Zasób audio – Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (fragment)
Maria Dąbrowska, „Marcin Kozera”
Magdalena Jarco, „Przysłowiowa Polska”
• Ćwiczenie interaktywne – przyporządkowanie przysłów do fotografii
Pisownia wyrazów z „rz” i „ż” – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
Silvia Pastore, „Herkules i złota łania”
Mit o powstaniu świata
Mit o Demeter i Persefonie
• Slajdy z audio – Giovanni Lorenzo Bernini „Porwanie Persefony”
Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?
• Ćwiczenie interaktywne – łączenie związków frazeologicznych ze zwrotami o przenośnym znaczeniu
Przecinek w zdaniu pojedynczym – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
• Ćwiczenie interaktywne – wskaznie miejsc do uzupełnienia przecinkami
Jak napisać opowiadanie odtwórcze?
• Slajdy – Opowiadanie na podstawie kadrów filmowych
Mit o Dedalu i Ikarze
Pisownia wyrazów z „ch” i „h” – przypomnienie wiadomości
Wisława Szymborska, „Atlantyda”
Ci nieznośni bogowie olimpijscy
• Ćwiczenie interaktywne – dobieranie podpisów do fotografii
Mit o Syzyfie
Czym się różnią zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych? – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnienie wykresu określeniami
Mit o Heraklesie
Mitologia na językach
• Link do Słownika języka polskiego
Jak rozpoznać podmioty szeregowy i domyślny?
• Ćwiczenie interaktywne – wskazywanie zdań z podmiotem domyślnym
Adam Mickiewicz, „Powrót taty”
Bolesław Prus, „Katarynka”
• Link do Muzeum Bolesława Prusa w Nałęczowie
Jaką funkcję pełni przydawka?
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnianie przysłów przydawkami
Aleksander Minkowski, „Gruby”
Ludzie prasy
Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
• Slajd – Nietypowa pisownia „nie”
Charles Perrault, „Knyps z Czubkiem”
• Slajdy – Związki frazeologiczne z „groszem”
Jak urozmaicić opowiadanie?
• Film – Muzyka rozbudza wyobraźnię
Tadeusz Różewicz, „Przepaść”
• Zasób audio – Tadeusz Różewicz, „Przepaść”
Spotkanie z prasą
Jakie funkcje pełnią dopełnienie i okolicznik?
• Ćwiczenie interaktywne – uzupełnienie e-maila dopełnieniami
Dariusz Twardoch, „To nic, że to podróż w nieznane, i to ważne, że jedziemy razem”
Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”
• Slajdy – o filmie „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”
Martyna Wojciechowska, „Przesunąć horyzont”
• Link do strony Martyny Wojciechowskiej
Adam Bahdaj, „Wakacje z duchami”
Przecinek w zdaniach złożonych
• Ćwiczenie interaktywne – wstawianie przecinków oddzielających zdania składowe
Podsumowanie rozdziału 7. - Sprawdź wiedzę i umiejętności
• Film – Witajcie w dżungli
Jacek Cygan, „Kto przygód zna smak”
Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
• Film – Związki wyrazów w zdaniu
Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera”
• Ćwiczenie interaktywne – łączenie rysunku z informacjami w ramkach
Ludzie radia
Pisownia wyrazów małą i wielką literą – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości